7530 Kadarkút, Petőfi S. u. 2.
Tel.: 82/581-003, 82/581-030
Fax: 82/385-250
E-mail: hivatal@kadarkutph.hu
A lakcímbejelentés menete február 1-től változik.2025. 01. 31., Péntek, 14:06
A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (Nytv.) 26.§ (1) bekezdése alapján, a Magyarország területén élő, e törvény hatálya alá tartozó polgár köteles lakóhelyének címét nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni.
2025. február 1. napjától a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról szóló 146/1993. (X.26.) Korm. rendelet (Kormányrendelet) 29.§ (1) bekezdése alapján a polgárnak a lakcímét, illetve annak változását bármely járási hivatalnál kell bejelentenie. A polgár tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetését bármely járási hivatalnál kell bejelentenie.”
Fentiek alapján a települési jegyzőnél történő
lakcímbejelentés lehetősége megszűnik!
A Kormányrendelet 31.§ (1) bekezdés alapján a polgár lakcím-bejelentési kötelezettségét személyesen, illetve törvényes képviselője vagy meghatalmazottja útján teljesítheti. A (3) bekezdés alapján kiskorú gyermek, illetve cselekvőképességét teljesen korlátozó gondnokság alá helyezett személy lakcímbejelentését törvényes képviselője teljesíti. A korlátozottan cselekvőképes (14 évet betöltött) kiskorú tartózkodási helyét maga is bejelentheti.
Személyes megjelenés esetén:
A bejelentés a lakcímbejelentő lap kitöltésével tehető meg, melyet mind a lakcímbejelentőnek, mind a szállásadónak saját kezűleg kell aláírnia. (kivéve: ha a szállásadó a lakcímbejelentéshez elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen hozzájárult, vagy ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magán- vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja.)
Elektronikus úton:
A Kormányrendelet 40.§ (1)-(3) bekezdés alapján a bejelentő akkor teljesítheti elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján a lakcímbejelentést, ha
- a) a lakás kizárólagos tulajdonosa vagy annak egyedüli haszonélvezője,
- b) a szállásadó a lakcímbejelentéshez az Nytv. 27/A. § (1) bekezdés b) pontja alapján elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen hozzájárult,
- c) az Nytv. 27/A. § (3) bekezdésében meghatározott okiratot csatolja, vagy
- d) csatolja a szállásadó hozzájárulását, illetve több szállásadó esetén a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó nyilatkozatát a többi szállásadó hozzájárulásáról.
- Elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján a lakcímbejelentés akkor is benyújtható, ha a szállásadó a szállásadói hozzájárulását a rendelkezési nyilvántartásban tette meg. A bejelentő a benyújtáskor erről nyilatkozni köteles.
Az elektronikus eljárás során a következő rendelkezéseket kell alkalmazni:
- a polgár a bejelentést bármely járási hivatalnál teljesítheti, az ügyben az a járási hivatal jár el, amely felé a bejelentés megtörtént,
- a járási hivatal a lakcímbejelentésről hatósági igazolványt állít ki, kivéve, ha a polgár kiállítást megakadályozó nyilatkozatot tesz,
- a lakcímbejelentési kötelezettséget a bejelentő, illetve a meghatalmazott vagy a törvényes képviselő teljesíti, a képviseleti jogosultságot igazoló okiratot – ha azt a rendelkezési nyilvántartás nem tartalmazza – csatolni szükséges.
A kérelmet el kell utasítani, ha
- a bejelentett lakcím nem valós
- a szállásadó Nytv. 27/A. § (1) bekezdés b) pontja szerinti hozzájárulása hiányzik, vagy a szállásadó nyilatkozattételi jogosultsága nem áll fenn,
- a bejelentés egyéb okból nem felel meg a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek.
A járási hivatal átvezeti a nyilvántartáson a lakcímbejelentés adatait, valamint a kiadott hatósági igazolványt a polgár választása szerint személyesen adja át, vagy kérelmére és igazgatási szolgáltatási díj megfizetése esetén könyvelt küldeményként kézbesíti.
dr. Szalontai András
jegyző